Renault op de Autosalon van Brussel 2020: drie wereldprimeurs!
18 december 2019
-
De nieuwe Renault Clio is moderner en atletischer, maar bouwt voort op het DNA waaraan hij al bijna dertig jaar zijn succes dankt. De Clio is vanaf midden 2020 leverbaar in Nederland met een full oplaadbare hybridemotor die de naam E-TECH draagt. Het betreft een belangrijke primeur voor Groupe Renault, die maximaal gebruikmaakt van zijn kennis en ervaring als Europees marktleider op het gebied van elektrische mobiliteit. Het resultaat is een nieuwe Clio E-TECH met een unieke hybride-ervaring.
-
Om het hoofd te bieden aan de sterk toegenomen concurrentie, kiest de Renault CAPTUR een geheel nieuwe richting om zich atletische en dynamische SUV-lijnen aan te meten. Het model doet zijn reputatie van pionier eer aan en wordt in 2020 de eerste auto in zijn segment met plug-in hybride-aandrijving: de E-TECH Plug-in. De auto is in de 2e helft van 2020 leverbaar in Nederland. Deze nieuwe motorvariant is ontwikkeld in het kader van de Alliantie, waarbij de knowhow van Renault als Europees marktleider op het vlak van elektrische mobiliteit van grote betekenis geweest is.
-
Zowel de Clio E-TECH als de CAPTUR E-TECH Plug-in beleven hun wereldpremière op de Autosalon van Brussel. Het is voor het eerst dat de nieuwe (plug-in) hybridetechnologie van Renault aan het grote publiek getoond wordt. Daarom is een deel van de Renault stand in Paleis 5 exclusief gewijd aan de E-TECH technologie, waar bezoekers alles te weten kunnen komen over de nieuwe aandrijftechniek en met technici in gesprek kunnen gaan.
-
De Renault Espace, waarvan sinds 1984 meer dan 1,3 miljoen exemplaren verkocht zijn, is een icoon dat zichzelf continu opnieuw heeft uitgevonden. Op de Autosalon van Brussel beleeft de nieuwe Espace zijn wereldpremière, die met zijn crossover-stijl beantwoordt aan de stijlconventies van het topgamma. Het design is een van de voornaamste aankoopredenen en dankzij diverse esthetische evoluties heeft de nieuwe Espace een krachtigere uitstraling.
-
Zeven jaar na de komst van een pionier die uitgroeide tot de bestverkochte 100% elektrische auto van Europa, zet Renault de volgende stap op het gebied van veelzijdigheid, kwaliteit en technologie. De nieuwe ZOE heeft een nieuwe Z.E. 50-batterij van 52 kWh en een 25% grotere actieradius van 395 km (WLTP). Bovendien biedt de ZOE vanaf de basisversie al een royale uitrusting, terwijl het volledig elektrische model toch verrassend betaalbaar is gebleven.
De nieuwe Renault Clio: een nieuw gamma motoren, waaronder de eerste E-TECH hybridemotor van Renault
Het icoon vernieuwd: een nieuw hoofdstuk in een succesverhaal
De nieuwe Renault Clio is ontwikkeld volgens het tweevoudige principe ‘Evolutie & Revolutie’. De basisregels werden ingrijpend gewijzigd: het koetswerkdesign evolueerde naar meer volwassenheid en het interieurdesign werd volledig herzien. Met meer gesculpteerde lijnen en een krachtiger front oogt de nieuwe Clio dynamischer en moderner karakter. Toch is het model onmiddellijk herkenbaar. De nieuwe Clio bouwt voort op de sensuele vormen van de vorige generatie en oogt vanuit elke hoek nog dynamischer.
Binnenin is de revolutie overduidelijk. Het volledig nieuwe interieur laat zich inspireren door hogere segmenten, op het gebied van zowel kwaliteit als technologie. Laatstgenoemde is erop gericht om het dagelijkse leven gemakkelijker te maken. Met hoogwaardige materialen, een verzorgde inrichting en zacht aanvoelende bekleding voor dashboard, deurpanelen en omlijsting van de middenconsole ademt het interieur een nieuwe dimensie van kwaliteit.
De nieuwe ‘Smart Cockpit’ bevat meer technologie, is compacter om extra ruimte te creëren en meer naar de bestuurder gericht. De golfvorm versterkt de visuele breedte. Met de grootste beeldschermen in deze klasse biedt het interieur een moderne ergonomie voor een nog prettigere rijervaring. Tot slot democratiseert de nieuwe Clio unieke innovaties in het segment, zoals de elektrische parkeerrem die vooral handig is in de stad.
Verder bezit de nieuwe Clio het compleetste aanbod van rijhulpsystemen in deze klasse. De systemen zijn gebundeld onder de noemer Renault EASY DRIVE en onderverdeeld in drie categorieën: rijden, parkeren en veiligheid. Een van de hoogtepunten is de Highway & Traffic Jam Companion, een unicum in dit segment en een eerste stap in de richting van autonoom rijden.
Mede dankzij het uitgebreide aanbod van geavanceerde veiligheidstechnologie scoorde de nieuwe Clio vijf sterren bij de crashtests van Euro NCAP. De nieuwe generatie Clio is gebaseerd op het nieuwe, modulaire CMF-B-platform van de Alliantie ne plukt de vruchten van een geoptimaliseerde carrosseriestructuur, verbeterd stoelontwerp en gordelbevestigingen die ontworpen zijn om inzittenden van elk formaat en gewicht een optimale ondersteuning te bieden. De gordels zijn tevens voorzien van pyrotechnische gordelspanners en krachtbegrenzers. De nieuwe Clio toont zich bijzonder veelzijdig en biedt op alle uitvoeringen de beste veiligheidsuitrusting die Renault te bieden heeft.
Renault EASY CONNECT
Groupe Renault bouwt voort aan zijn strategie om connectiviteit en aanverwante diensten op alle modellen aan te bieden. Zo profiteert de nieuwe Clio van een uitgebreide versie van het Renault EASY CONNECT-systeem. Dit omvat het gloednieuwe multimediasysteem Renault EASY LINK, aangevuld met de MyRenault smartphone-app.
Dit aanbod, dat een heel universum van apps en connectiviteitsdiensten omvat, heeft als doel om nieuwe toepassingen op het gebied van geconnecteerde mobiliteit te vereenvoudigen, zowel in als buiten de auto. Denk aan het bedienen van voertuigfuncties op afstand, nauwkeurige en eenvoudig te programmeren routes en optimale smartphone-connectie. Dankzij dat nieuwe ecosysteem past het Renault EASY CONNECT-aanbod zich aan op de gebruiker en wordt het progressief uitgebreid met nieuwe diensten op alle multimediavoorzieningen waar het wordt ontplooid.
E-TECH, de hybride volgens Renault
De nieuwe Renault Clio is leverbaar met een uitgebreid aanbod van benzine- en dieselmotoren met vermogens uiteenlopend van 85 tot 130 pk. De uiterst moderne motoren zijn voorzien van de nieuwste technologie om te voldoen aan de strengste emissienormen. De verbruiks- en emissiewaarden behoren tot de beste van de markt.
In 2020 wordt het aanbod uitgebreid met een ‘full hybrid’-versie die als E-TECH door het leven gaat. Groupe Renault maakte maximaal gebruik van zijn kennis en ervaring als Europees marktleider op het gebied van elektrische mobiliteit. Het resultaat is een nieuwe Clio E-TECH met een unieke hybride-ervaring.
Deze E-TECH-motor is ontwikkeld en gepatenteerd door Renault en maakt gebruik van techniek van de Alliantie. Zoals de 1,6-liter benzinemotor van de nieuwste generatie die speciaal voor de Clio E-TECH is herzien. De brandstofmotor wordt bijgestaan door twee elektromotoren, een innovatieve transmissie met diverse rijmodi en een 1,2 kWh-batterij.
De E-TECH-hybridetechnologie van Renault biedt optimale efficiency met een nagenoeg onovertroffen responsiviteit, beperkte energieverliezen en korte laadtijd van de batterij tijdens vertragen. Het uitstekende energierendement maakt het mogelijk om veel energie te recupereren en af te geven. Starten gebeurt automatisch in de elektrische modus.
De combinatie van een regeneratief remsysteem, gebaseerd op dat van een elektrische auto, een batterij met een hoog laadvermogen en het rendement van het E-TECH-systeem maakt het mogelijk om tot 80% van de tijd elektrisch te rijden in de stad. Dat vertaalt zich in een verbruikswinst die over de stadscyclus kan oplopen tot 40% in vergelijking met een vergelijkbare benzineversie. Tevens staat de Clio E-TECH garant voor veel rijplezier in de klasse van de compacte hybridemodellen dankzij ongekende alertheid bij het accelereren.
De nieuwe Renault CAPTUR E-TECH Plug-in:
de eerste plug-in hybride van Renault
Nieuw exterieurdesign met uitgesproken SUV-uitstraling
Elegante flanken, een zijdelingse vouwlijn en een zwevend dak: de nieuwe Renault CAPTUR is vanaf de eerste aanblik herkenbaar. Hij oogt atletischer en dynamischer en meet zich een heel nieuw koetswerk aan dat zijn SUV-uitstraling extra versterkt. Deze transformatie geeft de CAPTUR een modernere, meer uitgesproken vormgeving die echter niet raakt aan de sensuele aspecten van het ‘French Design’ dat Renault zo na aan het hart ligt.
Het nieuwe design, de verbeterde afwerking en details zoals de LED PURE VISION-koplampen, C-vormige lichtsignatuur en verchroomde inzetstukken dragen bij aan de verbeterde kwaliteitsindruk.
De CAPTUR, die in bijna 80% van de gevallen met een two-tone carrosseriekleur wordt verkocht, staat bekend om de vele mogelijkheden op het gebied van personalisering. Het model bouwt voort op die identiteit door het aanbod verder uit te breiden met nieuwe mogelijkheden en kleuren, zowel voor het in- als exterieur. Zo biedt de nieuwe CAPTUR niet minder dan negentig verschillende kleurcombinaties voor het exterieur, waarmee de auto geheel naar eigen smaak kan worden samengesteld.
Verder werd de CAPTUR onlangs door crashtestinstituut Euro NCAP beloond met het maximum te behalen aantal van vijf sterren voor veiligheid. Met zijn uitgebreide standaarduitrusting op het gebied van actieve en passieve veiligheid en uitstekende scores op alle onderdelen – bescherming van inzittenden (volwassenen en kinderen) en voetgangers en rijhulpmiddelen – behoort de nieuwe CAPTUR tot de veiligste auto’s in zijn segment. Bovendien is de nieuwe CAPTUR alweer de 23ste Renault die vijf sterren scoorde bij de Euro NCAP-test.
Interieurrevolutie
De revolutie in het interieur die werd ingezet door de nieuwe Clio zien we ook bij de nieuwe CAPTUR, waarmee die zich hoger positioneert dan zijn voorganger. Dit is mede te danken aan de licht naar de bestuurder gedraaide ‘Smart Cockpit’ en de zwevende middenconsole. Met de nieuwste technologie en de grootste beeldschermen in deze klasse biedt het interieur een moderne ergonomie voor een nog prettigere rijervaring.
Het centrale multimediascherm is met zijn diameter van 9,3” (twee keer zo groot als de 7” versie) het grootste scherm in dit segment. De licht gebogen verticale tablet doet het dashboard groter lijken, geeft het interieur een sterk eigentijdse uitstraling en verbetert de leesbaarheid van het scherm. De naar de bestuurder gerichte tablet met het nieuwe multimediasysteem Renault EASY LINK biedt een gebruiksvriendelijke interface voor alle multimedia-, navigatie- en infotainmentfuncties, maar ook voor de afstelling van het Multi-SENSE-systeem en de instellingen van de rijhulpsystemen.
Net als de nieuwe Clio beschikt nieuwe CAPTUR over een digitaal TFT-cluster ter vervanging van de klassieke, analoge tellers. Het kleurenscherm heeft een afmeting van 7” of 10” en biedt intuïtieve mogelijkheden om de rijervaring te personaliseren. Het 10” scherm kan ook de navigatiekaart met aanwijzingen weergeven. Met een 10” en 9,3” beeldscherm samen biedt de CAPTUR het grootste oppervlak van digitale schermen in deze klasse.
Verder valt het gehele interieur van de nieuwe CAPTUR op door het sterk verhoogde comfort- en kwaliteitsniveau dat niet zou misstaan in duurdere modellen. Met een verzorgde inrichting, hoogwaardige materialen, zacht aanvoelende bekleding voor dashboard, deurpanelen en omlijsting van de middenconsole en nieuw ontworpen stoelen komt die hogere positionering overal tot uiting.
Renault EASY DRIVE
Naar het voorbeeld van de nieuwe Clio maakt ook de nieuwe CAPTUR geavanceerde rijhulpsystemen bereikbaar voor het grote publiek met het compleetste aanbod in dit segment. Zo geniet elke bestuurder een maximale gemoedsrust. De meest opvallende is de Highway & Traffic Jam Companion, een unicum in dit segment. Door het rijcomfort en de gemoedsrust in files en op snelwegen te verhogen, zet het systeem een eerste stap in de richting van de zelfrijdende auto.
Behalve voorzieningen zoals de 360°-camera en het actieve remhulpsysteem met voetgangers- en fietsersdetectie biedt de CAPTUR voor het eerst ook een waarschuwingssysteem voor kruisend verkeer bij wegrijden uit een parkeervak. De ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) die beschikbaar zijn voor de Renault CAPTUR zijn gebundeld onder de noemer Renault EASY DRIVE en onderverdeeld in drie categorieën: rijden, parkeren en veiligheid. De instellingen van de systemen zijn eenvoudig toegankelijk via de touchscreen van het Renault EASY LINK multimediasysteem.
E-TECH Plug-in
Ook op motorisch gebied positioneert de nieuwe CAPTUR zich hoger op de ladder, met een breder en grotendeels vernieuwd aanbod van benzinemotoren met vermogens variërend van 100 tot 155 pk. De motoren worden gekoppeld aan een handbediende vijf- of zesversnellingsbak of een zeventraps EDC-automaat met dubbele koppeling. De uiterst moderne motoren zijn voorzien van de nieuwste technologie om te voldoen aan de strengste emissienormen. De verbruiks- en emissiewaarden behoren tot de beste van de markt.
In 2020 wordt het aanbod van de CAPTUR uitgebreid met een plug-in hybride: de
E-TECH Plug-in. Dit is niet alleen de eerste plug-in hybride van Groupe Renault, maar ook in dit segment. Als succesmodel voor een breed publiek zet de nieuwe CAPTUR zich ook in de kijker als pionier op het gebied van oplaadbare hybridetechnologie. Deze nieuwe motorvariant is ontwikkeld in het kader van de Alliantie, waarbij de knowhow van Renault als Europees marktleider op het vlak van elektrische mobiliteit van grote betekenis geweest is.
Op populaire en iconische modellen zoals de CAPTUR zal de E-TECH Plug-in aandrijflijn op termijn worden aangeboden vanaf het middelste uitrustingsniveau. Om in te spelen op de behoeften van klanten biedt de CAPTUR E-TECH Plug-in een onovertroffen elektrisch rijbereik en de beste prestaties van alle oplaadbare hybridemodellen van volumemerken op de markt.
De ontwikkelingsafdeling van Renault vroeg meer dan 150 patenten aan voor de nieuwe E-TECH Plug-in aandrijftechnologie. Deze aandrijflijn maakt gebruik van techniek van de Alliantie, zoals de 1,6-liter benzinemotor van de nieuwste generatie die voor deze gelegenheid is herzien en voorzien van een partikelfilter. De brandstofmotor wordt bijgestaan door twee elektromotoren, een innovatieve transmissie met diverse rijmodi en een 9,8 kWh-batterij, een type 2-laadaansluiting voor huishoudstopcontacten en een type 3-aansluiting voor laadpalen.
Net als het aandrijfsysteem van de Clio E-TECH biedt de CAPTUR E-TECH Plug-in innovatieve technologie voor maximale efficiëntie in het dagelijkse verkeer. De auto vertrekt systematisch in de elektrische modus voor optimale stilte en comfort. Dankzij een remsysteem dat rechtstreeks is overgenomen uit de wereld van volledig elektrische auto’s levert de nieuwe CAPTUR E-TECH Plug-in een uitstekend energierendement en veel energie om de batterij snel op te laden tijdens het rijden.
Met een volledig elektrische actieradius van 45 kilometer en een elektrische topsnelheid van 135 km/u is de CAPTUR E-TECH Plug-in in staat om de gemiddelde rijafstand per dag volledig elektrisch zonder brandstof af te leggen. In het weekend of in de vakantie is hij probleemloos inzetbaar voor langere afstanden.
De nieuwe Renault Espace:
nog meer elegantie en technologie
De nieuwe Espace kwalificeert zich meer dan ooit als topmodel in het aanbod van Renault, samen met de Koleos, de Talisman en de Talisman Estate. Het model is te herkennen aan het nieuw ontworpen front met gewijzigde bumper en de ondergrille met nieuw chroomwerk. Laatstgenoemde wordt een herkenbaar element van alle topmodellen van Renault. Bij de topuitvoering prijkt het INITIALE PARIS logo op de grille. Aan de achterzijde wordt de Espace gekenmerkt door een nieuw ontworpen bumper met een skidplate en twee ovale uitlaatpijpen waarmee de stoere crossover-look wordt versterkt. De signatuur van de LED-achterlichten is eveneens vernieuwd.
Met extra verfijning door gebruikte materialen, ergonomische verbeteringen en nieuwe technologie biedt de Espace een topklasse interieurambiance, vooral in de INITIALE PARIS.
De nieuwe Espace is verkrijgbaar met vijf of zeven zitplaatsen en biedt businessclass-comfort. De voorstoelen behouden hun omhullende vorm. De tweede zitrij bestaat uit drie identieke stoelen die individueel van elkaar verschuifbaar zijn. De zevenzitter heeft twee extra stoelen achterin, die in de vloer van de bagageruimte zijn weg te klappen zodat een vlakke laadvloer ontstaat.
De vernieuwde middenconsole oogt stijlvoller en biedt meer gebruiksgemak dankzij de nieuwe, afsluitbare opbergruimte met bekerhouders, twee usb-poorten en een aux-aansluiting rechts van de transmissiehendel. Dankzij de elektronisch aangestuurde ‘e-shifter’ transmissiehendel zonder mechanische verbinding is onder de middenconsole ruimte voor een draadloze inductielader voor smartphones.
De middenconsole brengt alle essentiële bedieningselementen binnen handbereik, van de bedieningsknop van het Renault EASY LINK navigatie- en multimediasysteem tot de sneltoets van Multi-SENSE, elektrische handrem en nieuwe Auto-Hold functie die zorgt dat de auto niet wegrolt bij uitgeschakelde parkeerrem. Voor verbeterde ergonomie bevatten de draaiknoppen van de ventilatiebediening nu een display voor het instellen van de temperatuur.
De nieuwe Espace is uitgerust met het Renault EASY CONNECT ecosysteem, waarbij een reeks smartphone-apps (waaronder MyRenault), het Renault EASY LINK multimediasysteem en connectiviteitsdiensten zoals automatische updates en voertuigbesturing op afstand op elkaar zijn afgestemd voor een optimale mobiliteitservaring. Het aanbod van innovatieve technologie wordt in de nieuwe Espace uitgebreid met geavanceerde rijassistentiesystemen (ADAS) voor autonoom rijden op niveau 2.
De interface van het Renault EASY LINK navigatie- en multimediasysteem is gloednieuw en nog gebruiksvriendelijker. De lay-out is bovendien naar wens aan te passen, vergelijkbaar met die van een tablet of smartphone. Het 9,3” portrait touchscreen is licht gekanteld in de richting van de bestuurder. Renault EASY LINK is compatible met Apple CarPlayTM en Android AutoTM en biedt geïntegreerde navigatie met de Google-zoekfunctie, weergave van actuele brandstofprijzen en real-time verkeersinformatie.
De uitvoeringen Intens en INITIALE PARIS zijn standaard uitgerust met een nieuw,
10,2” TFT-cluster, waarop onder meer navigatie-aanwijzingen in 3D getoond kunnen worden. De lay-out van het instrumentarium verandert op basis van de gekozen rijmodus via Multi-SENSE. Het TFT-cluster wordt aangevuld met een head-up display die relevante rijinformatie in het gezichtsveld van de bestuurder toont voor extra comfort en veiligheid.
BOSE premium audio
BOSE, al meer dan tien jaar partner van Renault, heeft het premium audiosysteem van de nieuwe Espace herzien voor een betere geluidskwaliteit, ongeacht op welke stoel de passagier zit. Met twaalf krachtigere luidsprekers is het een drieweg-geluidssysteem zoals een high-end hifi-systeem voor thuis. Bovendien is er nu een keuze uit vijf ‘akoestische omgevingen’ waarmee de klank kan worden aangepast op basis van de persoonlijke voorkeur en het aantal passagiers.
Adaptieve LED MATRIX VISION
De nieuwe Espace is uitgerust met nieuw ontwikkelde LED MATRIX VISION koplampen. Het intelligente, adaptieve verlichtingssysteem is een primeur voor Renault en biedt meer veiligheid in vergelijking met traditionele LED-systemen. LED MATRIX VISION maakt het mogelijk om met grootlicht te rijden zonder voor- en tegenliggers te verblinden.
De koplampen bestaan uit meerdere LED-units, die afzonderlijk van elkaar in- of uitgeschakeld worden op basis van de situatie. Een camera aan de voorzijde identificeert tegemoetkomende voertuigen op 550 meter afstand en voorliggende voertuigen op 350 meter. Door bepaalde delen van de lichtbundel uit te schakelen, worden medeweggebruikers uit het licht gehouden, terwijl de rest optimaal verlicht blijft. De koplampen worden ook aangepast bij het inhalen van een ander voertuig.
De LED MATRIX VISION koplampen zijn verbonden met Multi-SENSE. Als de bestuurder bijvoorbeeld een sportieve rijmodus inschakelt, zorgen de adaptieve LED-koplampen voor de best mogelijke verlichting voor sportief rijden. In de Sport-modus wordt het grootlicht automatisch ingeschakeld bij snelheden vanaf 30 km/u, vergeleken met 40 km/u bij de andere rijmodi. Verder staan de koplampen garant voor een 50% krachtigere lichtbundel in vergelijking met reguliere LED-koplampen en vergroten ze het zichtbereik van 175 tot 220 meter.
Topprestaties vereist
Renault levert de nieuwe Espace met de nieuwste benzine- en dieselmotoren. Die zijn allemaal getest volgens de WLTP-methode en bevatten de nieuwste technologie op het gebied van uitlaatgasreiniging.
TCe 225 EDC GPF
De TCe 225 EDC GPF is een 1,8-liter viercilinder benzinemotor met directe brandstofinjectie en turbotechnologie. De motor is ontwikkeld in samenwerking met Renault Sport en wordt ook geleverd in de Alpine A110. De TCe 225 is in de Espace standaard gekoppeld aan een 7-traps EDC-automaat met dubbele koppeling. In combinatie met de twin-scroll turbo en variabele kleptiming met drie posities staat deze motorisering garant voor een vermogen van 165 kW (225 pk) en een hoog koppel in een breed uitlopend toerengebied.
Blue dCi 160 EDC en Blue dCi 200 EDC
Het aanbod omvat ook twee uiterst moderne 2,0-liter dieselmotoren, die beide standaard gekoppeld zijn aan een 6-traps EDC-automaat met dubbele koppeling.
- De Blue dCi 160 EDC levert een maximumkoppel van 360 Nm bij 1.500 t/min en biedt een uitstekende mix van prestaties, efficiency en comfort voor iedere dag.
- De Blue dCi 200 EDC met 400 Nm koppel bij 1.750 t/min staat garant voor een felle reactie en krachtige acceleratie bij elk toerental.
Beide Blue dCi dieselmotoren zijn uitgerust met SCR- (Selective Catalytic Reduction) en AdBlue®-technologie voor het terugdringen van NOx en andere emissies. Andere innovaties verhogen de efficiency en verlagen de CO2-uitstoot van de motoren.
De nieuwe Renault ZOE:
het plezier van 100% elektrisch rijden
De elektrische architectuur van de Renault ZOE is herzien om plaats te bieden aan het standaard digitale instrumentenpaneel en verschillende geavanceerde rijhulpsystemen (ADAS). Bovendien is de ZOE vanaf de basisversie al voorzien van LED-koplampen en achterlichten, die een 75% grotere lichtopbrengst bieden dan halogeenlampen, zonder dat het energieverbruik toeneemt.
Op het gebied van connectiviteit is de nieuwe Renault ZOE uitgerust met Renault EASY CONNECT. Van de rijhulpsystemen tot het 10” TFT-cluster voor de bestuurder, het Renault EASY LINK multimediasysteem en de nieuwe rijmodus die het rijden in de stad vergemakkelijkt, is alles ontworpen met het oog op meer gebruiksgemak en rijplezier in het dagelijkse verkeer.
Renault ZOE produceert tijdens het rijden** geen uitstoot maar de milieu besparing gaat nog verder. In het interieur zijn ook 100% gerecyclede materialen toegepast voor de stoelbekleding en delen van gerecycled polypropyleen volgens de principes van de circulaire economie. De nieuwe ZOE bevat 22,5 kg aan gerecyclede synthetische onderdelen en doet het daarmee beter dan de vorige generatie.
Actieradius en opladen
De inspanningen van Renault om een voortrekkersrol te blijven spelen in de ontwikkeling van krachtige batterijen stopten niet bij de introductie van de Z.E. 40-batterij van de vorige ZOE. Het resultaat is een nieuwe Z.E. 50-batterij met een capaciteit van 52 kWh, waarmee de ZOE een actieradius van 395 kilometer (WLTP*) laat noteren, ofwel een toename van 25%.
De toename op het gebied van energiecapaciteit is gerealiseerd zonder de batterij groter te hoeven maken, waardoor de praktische eigenschappen van de ZOE onveranderd blijven. De nieuwe batterij levert ook een hoger vermogen zodat de eveneens nieuwe R135-motor betere prestaties kan leveren.
Met de introductie van de R135-motor met een vermogen van 100 kW (135 pk) en een hoger koppel staat de ZOE garant voor een verbeterde responsiviteit. Het rijplezier en het comfort zijn naar een hoger plan gebracht, met name op de snelweg. De nieuwe ZOE biedt ook een nieuwe rijmodus die specifiek gericht is op het rijden in de stad. In de ‘B-modus’ wordt sterker afgeremd als het stroompedaal wordt losgelaten, waardoor het rempedaal in deze situaties aanzienlijk minder gebruikt wordt.
Daarnaast is de nieuwe Renault ZOE de veelzijdigste elektrische auto wat betreft het laden. Dankzij de 22 kW Caméléon AC-boordlader is de ZOE de snelst oplaadbare elektrische auto aan de meest voorkomende openbare laadpalen. In plaats van twee afzonderlijke elektrische circuits te gebruiken voor het opladen en de aandrijving, is Renault erin geslaagd beide activiteiten met dezelfde elektronica aan te sturen, om zo veelzijdige laadmogelijkheden aan te bieden tegen een beperkte kostprijs.
Net zo belangrijk is de mogelijkheid om te snelladen via een CCS-aansluiting. Tussen de elektromotor en batterij zit een nieuwe, 100% door Renault ontwikkelde on-board, standaard geleverd in Nederland, 50 kW DC-lader waarmee extra snel met gelijkstroom kan worden opgeladen. De nieuwe Renault ZOE is met de nieuwe DC-lader uitermate geschikt voor lange snelwegritten.
De nieuwe ZOE is de enige betaalbare elektrische auto die een wisselstroom-laadmogelijkheid tot 22 kW én een gelijkstroom-laadmogelijkheid tot 50 kW biedt. In combinatie met gepersonaliseerde connectiviteitsdiensten die toegankelijk zijn via de MyRenault app vinden bestuurders altijd de laadoplossingen die ze nodig hebben, of dat nu thuis, op het werk, op openbare parkeerplaatsen of langs de snelweg is.
Knowhow, innovatie en veiligheid
De batterij van de nieuwe ZOE is het toonbeeld van de expertise van Renault en LG Chem. Terwijl het formaat ongewijzigd gebleven is en het gewicht slechts een fractie is toegenomen, zijn de samenwerkende partijen er toch in geslaagd de batterijcapaciteit te vergroten van 41 tot 52 kWh.
Verder bevat de Z.E. 50-batterij alle innovaties van Renault met betrekking tot veiligheid. Behalve het BMS (Battery Management System), een elektronisch circuit dat een stijging van de interne temperatuur voorkomt, is de ZOE voorzien van twee warmtegevoelige onderdelen die brandweerlieden in geval van een externe brand rechtstreeks toegang geven tot de binnenkant van de batterij. Wie kiest voor batterijhuur is tevens verzekerd van levenslange garantie op de batterij.
De batterij kan gebruikt worden als onderdeel van een energieopslagsysteem als de prestaties niet langer voldoen aan de eisen voor een elektrisch voertuig. Uiteindelijk wordt de batterij gerecycled via een specifieke procedure waarmee de maximale hoeveelheid materialen uit de batterij wordt hergebruikt in een nieuwe toepassing.
Renault EASY CONNECT
Geheel in lijn met de veranderende verwachtingen is de nieuwe ZOE uitgerust met Renault EASY CONNECT. Hij combineert het nieuwe Renault EASY LINK multimediasysteem met de MyRenault app, waarmee een reeks toepassingen en diensten worden geboden die speciaal ontwikkeld zijn om bestuurders van elektrische voertuigen te assisteren.
De MyRenault app voor de smartphone biedt een verscheidenheid aan handige functies om de auto op afstand te bedienen, zoals het controleren van de laadstatus en de actieradius, het plannen van het opladen tijdens piek- en daluren en het activeren of inplannen van de verwarming of airconditioning om een ideale temperatuur van 21 °C te bereiken op het moment van vertrek zónder dat dit invloed heeft op de actieradius. De routeplanner combineert een routebeschrijving die de meest geschikte laadpunten weergeeft, rekening houdend met de stops om op te laden en de totale reistijd.
Aan boord maakt het navigatiesysteem van Renault EASY Link het mogelijk om in één oogopslag de kaart te bekijken die op het multimediascherm wordt weergegeven. Het volgende laadpunt en de beschikbaarheid van elke laadpaal worden duidelijk weergegeven. De kaart is tevens uitgebreid met real-time verkeersinformatie die beschikbaar wordt gesteld door TomTom en nieuwe functies zoals Google Search-opties voor adressen. De EASY LINK navigatiekaart-database wordt regelmatig geüpdatet. Dit gebeurt automatisch via de ‘Automatische kaartupdate’ functie.
* WLTP (Worldwide Harmonized Light vehicles Test Procedure, gestandaardiseerde cyclus: 57% stadsritten, 25% ritten over buitenwegen, 18% ritten over snelwegen).
** Geen uitstoot tijdens gebruik: geen CO2 en gereguleerde luchtverontreinigende stoffen tijdens het rijden, volgens de WLTP-emissietestcyclus, exclusief slijtageonderdelen.