ERFENIS VAN EEN EENVOUDIG IDEE
Het is 1956 en Renault bruist van de activiteit. Pierre Dreyfus, de CEO van Renault destijds, spreekt zijn beroemde woorden uit: “Geef me iets met volume!” Hij doelde niet op de Estafette, die al in ontwikkeling was en drie jaar later zou verschijnen, maar op een totaal ander model: de Renault 4 – of 4L, zoals liefhebbers hem tegenwoordig noemen. Destijds was de auto-industrie nogal conservatief en draaide vooral om één concept: het sedanmodel, vaak ook nog met de motor áchterin. Maar Dreyfus wilde dus iets totaal anders: een auto die paste bij de veranderende samenleving. Een auto voor de toekomst, veelzijdig en een symbool van vrijheid. En die auto moest geschikt zijn voor zowel de stad als daarbuiten, voor doordeweeks en in het weekend, voor werk en vrije tijd, voor mannen én vrouwen.
Missie volbracht! De oorspronkelijke Renault 4 was een veelzijdige auto, functioneel en eenvoudig te besturen. Hij werd populair bij ‘de gewone man en vrouw’, stedelingen, boeren, de posterijen en de gendarmerie. En hij maakte zelfs naam in de autosport. Pierre Dreyfus vergeleek de Renault 4 met een spijkerbroek: robuust, praktisch en stijlvol. De auto sprak iedereen aan, ongeacht geslacht, leeftijd en sociale klasse.
De Renault 4 is een wereldwijd succesverhaal. Een fenomenaal verkoopsucces met 8.135.424 verkochte exemplaren in dertig jaar tijd, in meer dan honderd landen, op vijf continenten. Daarmee is de Renault 4 wereldwijd het bestverkochte model van Renault ooit. Hij is geproduceerd in Europa (onder meer ook in België en Spanje), Zuid-Amerika (onder meer Argentinië, Colombia en Peru), Afrika (onder meer Algerije, Marokko en Zuid-Afrika) en zelfs in Oceanië. De Renault 4 is zelfs de op drie na bestverkochte auto aller tijden. Het is dus niet verwonderlijk dat de auto is uitgegroeid tot een internationaal cultureel icoon. De Renault 4 E-Tech electric zal met het DNA van het oorspronkelijke model het succes verder uitbouwen. Renault maakt de prijzen van de Renault 4 E-Tech electric begin 2025 bekend voordat de auto komende zomer bij de Renault dealer in de showroom staat.
Lees volledig persdossier in de bijlage