Nu in de showroom: De nieuwe Mégane
15 maart 2016
De nieuwe Renault Mégane, die in september zijn debuut maakte op de internationale autoshow (IAA) van Frankfurt, oogt dynamisch en uitgebalanceerd. De auto is uit te rusten met van een scala aan technologische voorzieningen die gewoonlijk zijn voorbehouden aan auto’s in een hoger segment. Het prestatieniveau van de nieuwe Mégane behoort tot de top in zijn segment en het motorenaanbod voldoet aan de behoeften van een brede groep klanten.
De nieuwe Mégane biedt een ‘connected’ rijervaring dankzij R-Link 2, het controlecentrum voor talloze functies van de auto en een 8,7” tablet in portrait formaat. De bestuurder kan de rijeigenschappen personaliseren dankzij Multi-Sense-techniek, terwijl de vele moderne, gebruiksvriendelijke rijhulpsystemen – inclusief een head-up kleurendisplay – bijdragen aan de veiligheid tijdens de reis.
Het 4Control-systeem in de GT-versie is een wereldprimeur in het segment van de nieuwe Mégane en wordt gecombineerd met de door Renault Sport ontwikkelde wielophanging. Daarmee biedt de Mégane GT superieur rijplezier door de mix van een sportieve, dynamische wegligging en precieze besturing.
Met de dynamiek van zijn onderstel en wielophanging onderscheidt de nieuwe Mégane zich in het marktsegment van de compacte gezinsauto’s. Zijn uitgebalanceerde wegligging komt optimaal tot uiting dankzij het motorenaanbod. Met vermogens van 100 tot 205 pk (74 tot 151 kW) voldoen de motoren aan de behoeften van alle mogelijke klanten. Renault heeft veel aandacht besteed aan de schokdempers en geluidsisolatie van het onderstel.
De nieuwe Mégane, Mégane GT-Line en Mégane GT staan vanaf begin maart 2016 bij de Nederlandse Renault-dealers.
Inhoud
01
Dynamische, uitgebalanceerde lijnen
- Uitgebalanceerde proporties en kenmerkende lichtsignatuur
- Zorgvuldig ingericht dashboard en nauwsluitende kuipstoelen
- De nieuwe, sportieve Mégane GT-Line
02
Technologie uit een hoger segment
- ‘Connected’ rijervaring dankzij R-Link 2
- Rijgedrag te personaliseren dankzij Multi-Sense-techniek
- De nieuwste rijhulpsystemen (ADAS) en head-up kleurendisplay
- 4Control in de nieuwe Mégane GT – een primeur in het segment
03
Eersteklas wegligging en motoren die aan alle behoeften voldoen
- Dynamisch en comfortabel
- 4Control brengt rijplezier naar een nog hoger niveau
- Opvallend verbeterd: geluidsisolatie en comfort
- Motorenaanbod voldoet aan behoeften van iedereen
Aanvullende informatie omtrent de productie
De fabriek in Palencia, Spanje
01
Dynamische, uitgebalanceerde lijnen
Uitgebalanceerde proporties en kenmerkende lichtsignatuur
De proporties van de nieuwe Mégane zijn nog beter uitgebalanceerd dan die van de vorige generatie. Het resultaat is een auto met een dynamischer en zelfverzekerder uitstraling:
- Langer: 4.359 mm (+ 64 mm)
- Lager: 1.447 mm (- 25 mm)
- Grotere spoorbreedte voor en achter – de grootste in het segment van de nieuwe Mégane – spoorbreedte voor: 1.591 mm (+ 47 mm), spoorbreedte achter: 1.586 mm (+ 39 mm)
- Langere wielbasis: 2.669 mm (+ 28 mm)
- Kortere overhang achter: 771 mm (- 21 mm)
- Wielen in diverse maten tot 18”
De brede, stoere schouderlijn geeft de nieuwe Mégane een sensualiteit die past bij de designtaal van Renault. Het onderste deel van de carrosserie en de motorkap zijn strak vormgegeven. De lijnen lopen naar elkaar toe naarmate ze de voorzijde naderen en benadrukken de dynamische vormen van de auto.
De ruimte in de wielkast, tussen de band en de carrosserie, is kleiner om de kwaliteit van de nieuwe Mégane ook optisch te benadrukken. Dankzij de nieuwe geometrie van de voorwielophanging en de schuiner geplaatste dempers is de ruimte teruggebracht met 25-30 millimeter.
De nieuwe Mégane heeft zowel voor als achter een kenmerkende lichtsignatuur, die dag en nacht brandt:
- De LED-dagrijverlichting aan de voorzijde, in de vorm van een C, zorgt voor een 3D-effect. Luxere versies zijn voorzien van full LED-koplampen met automatisch groot-/dimlicht (LED Pure Vision).
- De permanente LED-verlichting achter vormt een kenmerkende, horizontale, 3D-lichtsignatuur, dankzij Edge Light-techniek. De dunne, penseelstreek-achtige verlichting straalt een dieprood licht uit.
De kenmerkende lichtsignatuur komt terug in het interieur door de Multi-Sense-techniek, dat vijf speciale sfeerverlichtingen aanstuurt in combinatie met de vijf beschikbare rijmodi (zie hoofdstuk 2 / Technologie uit een hoger segment).
Zorgvuldig ingericht dashboard en nauwsluitende kuipstoelen
In het interieur heerst een onmiskenbare ‘cockpit-achtige’ sfeer. De bestuurder wordt verwend met voorzieningen als een head-up kleurendisplay, een 7” TFT-display die is aan te passen aan de wensen van de bestuurder, een 8,7” multimediatablet in portrait formaat, R-Link 2 en een middenconsole. Het comfort is verder verhoogd door de zorgvuldige afwerking van het interieur, de kwaliteit van de aangenaam zacht aanvoelende materialen en de generfde nappalederen bekleding van het stuurwiel.
De stoelen – zorgvuldig ontworpen zodat ze nauw aansluiten op het lichaam van de inzittenden – bieden maximaal comfort en optimale steun. De stoelframes zijn gelijk aan die van de Espace en de Talisman. De warme, moderne interieurbekleding is geïnspireerd op de wereld van lederwaren en meubelen. Er is keuze uit vijf interieurbekledingen, alle zwart, inclusief een zacht fluweel, dat een diepe glans combineert met een 3D-effect. De voorstoelen zijn verwarmbaar en de bestuurder kan genieten van de massagefunctie in zijn stoel en een elektrisch verstelbare lendensteun.
De sportieve Mégane GT-Line
De nieuwe Mégane GT-Line combineert een sportief gestileerd exterieur met een design-pack voor het interieur.
De Mégane GT-Line is voorzien van een speciale, sportiever vormgegeven voorbumper. De bredere luchtinlaat wordt aan weerszijden geflankeerd door luchthappers. De onderste grille is afgewerkt met een gaaswerk met honingraatmotief, terwijl de bovenste grille gelijk is aan die van de reguliere nieuwe Mégane. De GT-Line is verder uitgerust met een elliptisch, verchroomd uitlaateindstuk en een geprofileerde diffuser die de dynamische uitstraling van de Mégane accentueert. Er zijn GT-Line-badges aangebracht op de voorspatborden en op de achterzijde.
17” wielen in de kleur Dark Metal zijn standaard voor de GT-Line. De buitenspiegelkappen, diffuser en luchthappers aan de voorzijde zijn eveneens afgewerkt in de kleur Dark Metal.
Het interieur van de Mégane GT-Line is chic en sportief. De comfortabele kuipstoelen bieden extra zijdelingse steun en zijn voorzien van geïntegreerde hoofdsteunen, blauw stikwerk aan de bovenzijde en een sportief geblokt logo. Er is keuze uit twee interieurbekledingen voor de GT-line: stof, of Alcantara met zwarte strepen. De sierstrips en het stikwerk zijn voorzien van een blauwzweem dat doet denken aan de carrosseriekleur Bleu Iron. Het dashboard is van hetzelfde TFT-display voorzien als die in de andere nieuwe Méganes, terwijl een speciale stuurrand betere grip biedt. Op de sierstrip op het dashboard is dezelfde GT-Line-badge aangebracht als op de voorspatborden.
02
Technologie uit een hoger segment
De nieuwe Renault Mégane is gebaseerd op Renaults modulaire architectuur CMF C/D platform (Common Module Family) en is voorzien van een groot aantal voorzieningen dat normaliter is te vinden in auto’s uit een hoger segment en die Renault ook monteert in de nieuwe Espace en Talisman. De uitgebreide reeks technologische voorzieningen is uniek in het segment van de Mégane en omvat ook een head-up kleurendisplay, een 7” TFT-instrumentendisplay, Multi-Sense, 4Control en keus uit twee R-Link 2 multimediadisplays van tabletformaat (7” liggend of 8,7” staand formaat) op het dashboard.
R-Link 2 is het controlecentrum dat diverse functies van de auto beheert, zoals multimedia, navigatie, telefoon, radio, Multi-Sense, rijassistentiesystemen (ADAS), 4 Control, etc.
‘Connected’ rijervaring dankzij R-Link 2
De luxer uitgevoerde versies van de nieuwe Mégane zijn optioneel te voorzien van R-Link 2, met een 8,7” (22 cm) portriat display, identiek aan die in de nieuwe Espace en Talisman. Als enige in dit segment is de Mégane voorzien van een ‘knijp & inzoom’-scherm voor gebruiksgemak dat vergelijkbaar is met dat van een smartphone of een tablet.
R-Link 2 omvat stemherkenning voor het navigatiesysteem, de telefoon, de apps en de radio. Het biedt optimale toegankelijkheid tot en veilig gebruik van de diverse functies.
R-Link 2 biedt:
- Een intuïtief, gemakkelijk te gebruiken interface, vergelijkbaar met een tablet of een smartphone: klik-en-sleep om iconen te verplaatsen, scrollen door pagina’s, in- en uitzoomen met twee vingers enzovoort.
- Eenvoudig aan te passen aan de eigen voorkeuren, dankzij drie te configureren ‘homepages’ met widgets (iconen) en tot wel zes profielen die snelle toegang bieden tot vooraf ingestelde instellingen voor het rijden en voor de sfeer in de auto.
- Een controlecentrum dat het in- en uitschakelen van de meeste functies van de auto – inclusief de rijassistentiesystemen – beheert.
- Connectiviteit, met een pakket dat een gratis abonnement voor twaalf maanden op TomTom Traffic, toegang tot de R-Link Store en actuele Europese wegenkaarten omvat.
De geluidskwaliteit van het audiosysteem is aanzienlijk verbeterd door de montage van grotere luidsprekers (met een diameter van 160 i.p.v. 130 mm), die ook een betere positie hebben, onder in het deurpaneel. Meer versies zijn nu ook voorzien van acht luidsprekers.
Bij de ontwikkeling van de Bose®-versies werkten de ingenieurs van Renault en Bose® intensief samen aan een specifiek op de nieuwe Mégane afgestemde geluidskwaliteit. Die bereikten ze door een optimale positionering van een centrale luidspreker voorin, acht high-performance luidsprekers die over het interieur zijn verdeeld en een subwoofer in de kofferruimte. Deze combinatie zorgt voor een helder, uitgebalanceerd geluid. Elke toon, elk geluidsdetail en elke nuance in de oorspronkelijke opname wordt door het systeem feilloos weergegeven.
Rijgedrag te personaliseren dankzij Multi-Sense-techniek
De Multi-Sense-techniek – al verkrijgbaar in de nieuwe Espace en Talisman – stelt de gebruiker in staat de instellingen van de auto aan te passen aan zijn eigen voorkeur. Met Multi-Sense zijn de reacties van de motor op het gaspedaal aan te passen, net als de snelheid van de automatische EDC-transmissie (Efficient Dual Clutch) en het gevoel van de stuurinrichting, de sfeerverlichting in het interieur en de massagefunctie in de bestuurdersstoel (indien van toepassing).
De Multi-Sense-knop op de middenconsole biedt directe toegang tot deze functies via het R-Link 2-display, net als tot de vijf vooraf ingestelde instellingen voor het rijgedrag van de auto: Neutral, Sport, Comfort, Perso en Eco. In de GT-versie vervangt een R.S.-knop de Eco-knop. Daarmee heeft de bestuurder toegang tot de Sport-modus.
Deze modi worden gecombineerd met keuze uit vijf sfeerverlichtingen in het interieur: sepia, rood, blauw, paars en groen. De verlichting beschijnt de middenconsole – in de luxere versies ook de deurpanelen voor en achter – en komt overeen met de kleur van de verlichting van het TFT-scherm in het dashboard en die van de brede multimediadisplay.
Met behulp van Multi-Sense-techniek kan de bestuurder ook het motorgeluid aanpassen. Hij heeft keuze uit drie instellingen: Neutral, Comfort en Sport.
De nieuwste rijhulpsystemen (ADAS) en head-up kleurendisplay
Het inklapbare head-up kleurendisplay – die normaliter is voorbehouden aan auto’s uit hogere segmenten – draagt bij aan het rijcomfort en de veiligheid, doordat die het gebruik van de rijhulpsystemen gemakkelijker maakt. Het scherm geeft duidelijke en in het blikveld van de bestuurder informatie als de snelheid, gegevens van de rijhulpsystemen en navigatieaanwijzingen weer. Daardoor kan de bestuurder zich volledig op het rijden concentreren.
Renault voorziet de nieuwe Mégane van de allernieuwste rijhulpsystemen (ADAS), die het ook in de nieuwe Espace en Talisman monteert. Deze assistentiesystemen zijn allemaal toegankelijk en te bedienen via R-Link 2. Er is keuze uit de volgende functies:
- Geruststellend: Adaptive Cruise Control en Active Emergency Braking
- Waarschuwend: Lane Departure Warning, Safe Distance Warning, Overspeed Prevention met Traffic Sign Recognition en Blind Spot Warning
- Assisterend: achteruitrijcamera, grootlichtassistent, parkeersensoren aan voor- en achterzijde en opzij, Easy Park Assist voor handsfee parkeren
Adaptive Cruise Control
De Adaptive Cruise Control (ACC) houdt de afstand tot de voorganger continu gelijk. Het radarsysteem aan de voorzijde van de auto berekent de snelheid en de afstand tot de voorligger. Op basis daarvan wordt de snelheid automatisch aangepast door te accelereren of te remmen. Adaptive Cruise Control functioneert bij snelheden van 50 tot 140 km/uur.
Active Emergency Braking System
Active Emergency Braking System (AEBS) waarschuwt de bestuurder als hij tegen zijn voorligger dreigt te botsen. Het automatische remsysteem is actief bij snelheden van 30 tot 140 km/uur. Als de bestuurder niet tijdig of onvoldoende reageert, wordt automatisch een remingreep uitgevoerd.
Lane Departure Warning
Lane Departure Warning (LDW) waarschuwt de bestuurder als de auto onbedoeld over de belijning van de rijstrook dreigt te rijden. LDW is actief boven de 70 km/uur. Dit waarschuwingssysteem draagt bij aan de veiligheid doordat het de bestuurder waarschuwt als de auto van de weg dreigt te raken.
Safe Distance Warning
Safe Distance Warning (SDW) helpt de bestuurder om voldoende afstand tot de voorligger te bewaren. Een pictogram op het dashboard en op het head-up display drukt de afstand tot de voorligger uit in tijd.
Overspeed Prevention met Traffic Sign Recognition
Het systeem herkent verkeersborden via een camera en attendeert de bestuurder op de geldende maximumsnelheid. Desgewenst past het systeem ook de instelling van de snelheidsbegrenzer aan.
Blind Spot Warning
Om veilig te kunnen inhalen waarschuwt Blind Spot Warning (BSW) de bestuurder voor weggebruikers in de dode hoek met een lampje in de buitenspiegel aan de kant waar de ‘onzichtbare’ weggebruiker zich bevindt. BSW is actief bij snelheden tussen 30 en 140 km/uur.
Achteruitrijcamera
Als de bestuurder achteruitrijdt, geeft de camera via het scherm in het dashboard de situatie achter de auto weer. Om de manoeuvre makkelijker te maken, geeft het beeld zowel een bewegende als een statische richtlijn weer.
Grootlichtassistent
Automatic High/Low Beam (AHL) schakelt automatisch over van groot- naar dimlicht bij zowel tegemoetkomend verkeer als voorliggers. Deze functie herkent ook straatverlichting.
Parkeersensoren aan voor- en achterzijde en opzij
Deze sensoren helpen de bestuurder bij het parkeren van de Mégane zonder dat hij de controle over de auto uit handen geeft. Ultrasone verklikkers met 360° ‘zicht’ waarschuwen de bestuurder voor obstakels en beschermen daarmee de auto.
Handsfree parkeren
Nadat het de bestuurder de juiste parkeerplek heeft helpen vinden – het systeem meet met sensoren de beschikbare ruimte – neemt Easy Park Assist (EPA) de besturing over voor het manoeuvreren en parkeren van de auto. EPA kan op drie manieren parkeren: parallel, haaks op de rijrichting en diagonaal. Het centrale display toont alle benodigde informatie om de parkeermanoeuvre te voltooien – grafische weergave, beeld van de achteruitrijcamera en sensoren. In alle gevallen moet de bestuurder rem- en gaspedaal bedienen tijdens de manoeuvre. Het systeem werkt tot een snelheid van 30 km/uur.
4Control in de nieuwe Mégane GT – een primeur in het segment
De nieuwe Mégane GT is de eerst auto in zijn segment die is voorzien van 4Control. Dit is een innovatie van Renault. Het 4Control-onderstel stuurt de besturing van de achterwielen aan.
Deze nieuwe techniek – speciaal voor de nieuwe Mégane ontwikkeld door de ingenieurs van Renault Sport – zorgt voor een sportief, dynamisch en precies stuurgevoel in bochten. Daarmee zorgt het systeem voor een ongeëvenaard rijgedrag en rijplezier (zie hoofdstuk 3 / Wegligging en motoren).
03
Eersteklas wegligging en motoren die aan alle behoeften voldoen
De nieuwe Mégane presteert uitstekend op elk gebied dankzij zijn eersteklas wegligging en een reeks motoren die voldoen aan de behoeften van vrijwel elke automobilist. Renault heeft veel werk en aandacht besteed aan de schokdempers en de geluidsisolatie van het onderstel.
Dynamisch en comfortabel
Renault heeft het hoge comfortniveau in de nieuwe Mégane bereikt door:
- De ergonomische zitpositie: alle functies (zie hoofdstuk 2 / Technologie uit een hoger segment) – van de displays tot de middenconsole – bevinden zich onder handbereik van de bestuurder, voor optimaal gebruiksgemak. Alle bedieningsorganen zijn rond de bestuurder gegroepeerd in een L-vormige ‘cockpit’. Bovendien is de breedte van het interieur op schouderhoogte een van de grootste in dit segment: 1.441 mm voorin en 1.390 mm achterin.
- Extra aandacht voor het comfort en de ondersteuning die de sterk geprofileerde kuipstoelen bieden, met extra nadruk op de toepassing van schuim met verschillende dichtheid.
- Om de wielophanging zowel veilig als effectief te maken zijn de schokdempers herzien, zodat ze nog meer comfort bieden. De besturing is preciezer en directer doordat Renault tussen het subframe en de carrosserie geen montagerubbers toepast. De wegligging van de nieuwe Mégane is uitstekend dankzij aanpassingen aan de lagerschalen van de wieldraagarmen aan de voorzijde.
De draaipunten van de achterwielophanging zijn ook vernieuwd, zodat oneffenheden in de weg beter worden geabsorbeerd. De wieldraagarm is gemodificeerd om meer ruimte te geven aan de kleine stuurbewegingen van de achterwielen als de auto een bocht aansnijdt. Dit zorgt voor een rustiger weggedrag bij hogere snelheid.
4Control brengt rijplezier naar een nog hoger niveau
4Control biedt de bestuurder van de nieuwe Mégane GT een uiterst direct gevoel, zonder dat het afbreuk doet aan het comfort. Het systeem zorgt voor extra dynamiek en precisie op bochtige wegen. Het weggedrag is scherper, preciezer en stabieler. Dat zorgt voor puur rijplezier, ongeacht de gekozen rijmodus. In noodsituaties kan de bestuurder rekenen op de snelle reacties van de vierwielbesturing. Het systeem biedt een grote stabiliteit in snelle bochten en wendbaarheid bij lage snelheden. Overhellen in bochten wordt onderdrukt met een speciale holle stabilisatorstang. Daarmee ‘kleeft’ de auto aan de weg.
Voor optimale stabiliteit berekent 4Control honderd keer per seconde de stuurhoek van de achterwielen en past die continu aan. 4Control is actief ongeacht de gekozen rijmodus.
De nieuwe Mégane GT biedt keuze uit vier rijmodi: Sport, Neutral, Comfort en Perso. Die zijn zodanig gekozen dat ze voldoen aan de wensen van de bestuurder in uiteenlopende situaties.
Met 4Control sturen de achterwielen – bij snelheden onder de 80 km/uur in de Sport-modus en onder de 60 km/uur in de andere modi – in tegengestelde richting ten opzichte van de voorwielen. Dit geeft de auto de dynamiek en precisie van een auto met een kortere wielbasis. Boven deze snelheden sturen de achterwielen mee met de voorwielen. Daardoor voelt de auto aan alsof hij een langere wielbasis heeft van een grotere auto. Daarmee voelt hij extra stabiel aan in snel genomen bochten.
De Sport-modus brengt de sportieve kwaliteiten van de nieuwe Mégane GT naar boven, met de R.S. Drive-knop als een snelle schakeling. In de Sport-modus komt 4Control optimaal tot zijn recht met zijn snelle reacties. Het stuurwiel hoeft 40 % minder gedraaid te worden (5 % verschil met de overige modi) vergeleken met een identieke auto zonder 4Control. De Sport-modus past de afstellingen van de besturing, het gaspedaal en de motor en transmissie aan.
De Neutral-modus is de standaardkeuze als de auto wordt gestart en biedt de optimale balans tussen sportiviteit en comfort voor dagelijks gebruik.
De Comfort-modus beperkt het brandstofverbruik doordat het bepaalde functies in een ‘zuinige’ stand zet.
De Perso-modus kan door de bestuurder zelf worden samengesteld. Daardoor kan hij de afstellingen van de auto geheel aan zijn eigen voorkeuren van dat moment aanpassen.
De wielophanging van de nieuwe Mégane GT is speciaal afgesteld volgens de expertise van Renault Sport, zonder dat het ten koste gaat van de praktische bruikbaarheid en het comfort.
De nieuwe Mégane GT is uitgerust met speciale nieuwe veren, dempers, stabilisatorstangen en besturing. De vering en demping bieden meer veercomfort, wat bijdraagt aan de praktische bruikbaarheid voor alledag. Tegelijkertijd zorgen ze voor een kenmerkend sportief gevoel.
De diameter van de remschijven is 30 mm groter dan die van de nieuwe Mégane: 320 mm voor en 290 mm achter. Dat zorgt voor extra remkracht.
Launch Control en Multi-Change Down: twee technieken van Renault Sport
In de Sport-modus profiteert de nieuwe Mégane GT van tal van speciale voorzieningen die door ingenieurs van Renault Sport zijn ontwikkeld. Launch Control maakt aanzienlijk snellere acceleratie vanuit stilstand mogelijk. Multi-Change Down versnelt terugschakelen over meerdere versnellingen tegelijk.
Soepel wegrijden dankzij Launch Control
Launch Control is geïnspireerd op de automatische startsystemen van Renault-raceauto’s. Met Launch Control maakt de nieuwe Mégane GT perfecte staande starts. De verfijnde elektronica zorgt dat het systeem zo snel en veilig functioneert als technisch mogelijk is. Dit betekent dat de nieuwe Mégane GT soepel en efficiënt vanuit stilstand accelereert naar 100 km/uur in slechts 7,1 seconden. Het systeem is simpel in het gebruik: met zijn linkervoet op het rempedaal activeert de bestuurder Launch Control door tegelijk beide schakelpeddels aan het stuur naar voren te trekken en vast te houden. Het bericht ‘Launch Control On’ op het dashboard bevestigt dat het systeem is ingeschakeld. Met zijn rechtervoet trapt de bestuurder het gaspedaal in en de auto sprint weg zodra de bestuurder het rempedaal loslaat.
Ter voorkoming van mechanische schade wordt Launch Control altijd elektronisch gecontroleerd. De elektronica kan het systeem tijdelijk onderbreken.
Sneller terugschakelen met Multi-Change Down
In de handmatige modus van de automatische zeventraps EDC-versnellingsbak biedt Multi-Change Down de bestuurder de mogelijkheid om snel achter elkaar meerdere versnellingen terug te schakelen tijdens het remmen. Dat doet hij door eenvoudig de schakelpeddel links achter het stuurwiel te bedienen. Zodoende kan de bestuurder alvast de juiste versnelling voor de komende bocht inleggen.
Opvallend verbeterd: geluidsisolatie en comfort
Renault heeft in vergelijking tot de Mégane 3 in de nieuwe Mégane opvallende vorderingen gemaakt op het gebied van geluidsisolatie en comfort. Renault heeft op de volgende gebieden aanpassingen gedaan:
- Verbeterde isolatie van windgeruis, in het bijzonder op snelwegen, dankzij zowel dikkere ruiten en afdichtingsrubbers aan de onderzijde van de portieren als door de montage van een akoestisch gunstige voorruit voor alle versies.
- Een knussere uitstraling van het comfortabele interieur – een van de aspecten die symbool staan voor het hogere kwaliteitsniveau van de nieuwe Mégane. Dat is bereikt door uitgebreidere toepassing van schuim en vilt onder de motorkap, rond de portieren, de achterklep, de wielkasten, en in de voetenruimte, de dakstijlen en in de afwerking van de zijwanden in de bagageruimte etc.
- Een stijvere carrosseriestructuur, waardoor vibraties tijdens stationair draaien worden onderdrukt.
Compromisloze kwaliteitscontrole
De nieuwe Mégane staat op een technisch uitstekende basis, dankzij de toepassing van de modulaire CMF C/D voertuigstructuur van de Alliantie Renault-Nissan. Die heeft bij Renault zijn waarde al bewezen met de nieuwe Espace, de Kadjar en de Talisman. De nieuwe Mégane is niet alleen onderworpen aan een groot aantal tests onder extreme omstandigheden, maar doorliep ook een nauwgezet ontwikkelingsproces om de auto te voorzien van een uitstekende wegligging en dito rijeigenschappen. Voor optimale betrouwbaarheid en duurzaamheid heeft Renault de nieuwe Mégane gedurende 710.000 kilometer op de testbaan getest onder omstandigheden die de veroudering versnellen. Deze tests staan gelijk aan 2,1 miljoen kilometer dagelijks gebruik. Verder legden 25 auto’s meer dan 1,2 miljoen kilometer af om mogelijke zwakke punten op te sporen en die zo snel mogelijk te herstellen.
De nieuwe Mégane profiteert ook van de grondige evaluatie van de te verwachten veroudering van de auto. Net als in alle ontwikkelingsprogramma’s van Renault werd ook de nieuwe Mégane getest volgens het EDAU-testprogramma (tests van de functionele en visuele duurzaamheid). Deze tests zijn in combinatie met de tests op de weg vergelijkbaar met drie jaar gebruik in de praktijk, doordat herhaaldelijk de volgende handelingen worden uitgevoerd: in- en uitstappen en de stoelen verstellen, de ruiten openen en weer sluiten, de veiligheidsgordels vast- en weer losmaken, schakelen, het openen en sluiten van de portieren en de achterklep, wassen en poetsen en tests in de klimaatkamer om koude, hete, natte en zonnige omstandigheden te simuleren.
Motorenaanbod voldoet aan behoeften van iedereen
Renault – als motorenexpert en pionier op het gebied van turbocharging en downsizing in de Formule 1 – is een groot voorvechter van motoren met een kleinere cilinderinhoud. Sommige van deze motoren zijn voorzien van de EDC (Efficient Dual Clutch) automatische transmissie, die bekendstaat om zijn gebruiksgemak. Deze motoren zijn in de nieuwe Mégane voorzien van de nieuwste technieken – zoals directe brandstofinspuiting, stalen zuigers etc. – zodat rijplezier en efficiency naadloos in elkaar overlopen.
Een aanbod benzinemotoren met vermogens oplopend tot wel 205 pk (151 kW):
- De Energy TCe 100 met handmatig te bedienen zesversnellingsbak: 100 pk (74 kW) en 175 Nm koppel vanaf 1.500 t.p.m. CO2-emissie 120 g/km, verbruik 5,4 l/100 km[1]. Leverbaar vanaf de introductie.
- De Energy TCe 130 met handmatig te bedienen zesversnellingsbak: 130 pk (96 kW) en 205 Nm koppel vanaf 2.000 t.p.m. Deze 1,2-liter turbobenzinemotor is leverbaar vanaf de introductie. De directe brandstofinspuiting en het geïntegreerde turbospruitstuk zorgen voor souplesse en snelle reacties op het gaspedaal. De directe inspuiting verbetert de verbranding en daardoor het verbruikscijfer (5,3 l/100 km) en de CO2-emissie (119 g/km)1.
- De Energy TCe 130 met zeventraps EDC-transmissie: 130 pk (96 kW) en 205 Nm koppel vanaf 2.000 t.p.m. Deze motor laat hetzelfde verbruik en dezelfde CO2-emissie noteren als de versie met handmatig te bedienen transmissie (homologatie in behandeling), met als bijkomend voordeel het comfort en de snelle werking van de transmissie met dubbele koppeling. Leverbaar vanaf het tweede kwartaal 2016.
Exclusief voor de nieuwe Mégane GT:
- De Energy TCe 205 met automatische zeventraps EDC-versnellingsbak: 205 pk (151 kW) en 280 Nm koppel vanaf 2.000 t.p.m. Deze 1,6-liter turbobenzinemotor is meteen vanaf de introductie leverbaar. De motor is speciaal voor de nieuwe Mégane GT ontwikkeld door Renault Sport en zorgt voor snelle acceleraties en snelle reacties op het gaspedaal. Ondanks het rijplezier en de prestaties die deze motor biedt, zijn de CO2-emissie (134 g/km) en het verbruik (6 l/100 km)1
Dieselmotoren: een gamma met vermogens tot 165 pk (121 kW):
- De Energy dCi 110 met handmatig te bedienen zesversnellingsbak: 110 pk (81 kW) en 260 Nm koppel vanaf 1.750 t.p.m. Met de Energy dCi 110 – verkrijgbaar vanaf de introductie – behoort de nieuwe Mégane tot een van de beste in zijn klasse als het gaat om lage CO2-emissie (86 g/km)2 en brandstofverbruik (3,3 l/100 km)2. Deze ECO2-krachtbron biedt een nog betere rijervaring, dankzij het uitgebreide werk dat Renault heeft besteed aan het inlaat- en verbrandingsproces en de toepassing van techniek die rechtstreeks uit de Formule 1 afkomstig is, zoals stalen zuigers.
- De Energy dCi 110 met zestraps EDC-transmissie: 110 pk (81 kW) en 250 Nm koppel vanaf 1.750 t.p.m. CO2-emissie 95 g/km, 3,7 l/100 km2. Verkrijgbaar vanaf de introductie.
- De Energy dCi 130 met handmatig te bedienen zesversnellingsbak: 130 pk (96 kW) en 320 Nm koppel vanaf 1.750 t.p.m. De Energy dCi 130 – meteen vanaf de introductie leverbaar – zit vol geavanceerde techniek. Deze motor is een schoolvoorbeeld van downsizing, want ondanks zijn cilinderinhoud van slechts 1.598 cm3 levert deze dieselmotor 130 pk (96 kW). De motor is bijzonder efficiënt en is gebaseerd op een ontwerp van Renault uit de Formule 1. De brandstofverbruikscijfers van deze dieselmotor: slechts 4 l/100 km en een CO2-emissie van 103 g/km[2]. Het hoge koppel zorgt voor snelle reacties op het gaspedaal en dus puur rijplezier.
Exclusief voor de nieuwe Mégane GT:
- De Energy dCi 165 met zestraps EDC-transmissie: 165 pk (121 kW) en 380 Nm koppel. In juni 2016 completeert de Energy dCi 165 het motorengamma voor de nieuwe Mégane GT (homologatie in behandeling voor verbruik en CO2-emissie). Deze dieselmotor profiteert van Renaults Twin-Turbo-techniek. De eerste turbo, met een lage massatraagheid, zorgt voor een directe reactie op het gaspedaal bij lage toerentallen. De tweede turbo zorgt voor alerte reacties op het gaspedaal en een dynamische acceleratie bij hogere toerentallen en over een breed toerenbereik.
Een dieselelektrische krachtbron voor begin 2017
Een dieselelektrische optie die Hybrid Assist is genoemd, is vanaf begin 2017 leverbaar. De krachtbron is gebaseerd op de Energy dCi 110-motor en biedt bij een laag brandstofverbruik veel rijplezier dankzij extra acceleratievermogen in bepaalde situaties – vooral bij lage toerentallen. Renault werkt toe naar een CO2-emissie van slechts 76 g/km (onder voorbehoud van homologatie), met een officieel brandstofverbruik van minder dan 3 l/100 km (2,9 l/100 km) op de NEDC-cyclus. Dit is het resultaat van een systeem dat energie terugwint als de bestuurder het gas loslaat en als hij remt. Hybrid Assist maakt gebruik van een 48-voltbatterij en een elektromotor die de continu draaiende verbrandingsmotor ondersteunt.
Aanvullende informatie omtrent de productie
De fabriek in Palencia
De Renault Group investeerde in de periode 2014-2016 zo’n € 600 miljoen in de vernieuwing en verbetering van de vier fabrieken in Spanje: twee in Valladolid (productie van de Twizy, de Captur en motoren), de fabriek in Sevilla (versnellingsbakken) en die in Palencia (Kadjar en de nieuwe Mégane). De fabriek in Palencia heeft al meer dan zes miljoen voertuigen geproduceerd sinds de opening in 1978. De geschiedenis van de fabriek is nauw verweven met die van Renaults middenklasser, aangezien Palencia meer dan vier miljoen Méganes heeft geproduceerd sinds de introductie van het model eind 1995.
De fabriek is gemoderniseerd en al het nodige is gedaan om de allerhoogste productiekwaliteit te kunnen bereiken en garanderen. De belangrijkste wijzigingen zijn:
- De persafdeling is voorzien van meer dan zeventig nieuwe sets gereedschap en apparatuur.
- In de plaatwerkerij zijn 250 robots van de nieuwste generatie geplaatst om het onderstel te bouwen.
- De spuiterij is voorzien van een speciale nieuwe lichtcabine waardoor de medewerkers scherper kunnen controleren of de kleur van de bumpers exact overeenkomt met de carrosseriekleur.
- De assemblagelijn is gemoderniseerd zodat die zich kan aanpassen aan de afmetingen van de auto.
De fabriek in Palencia heeft het jaarlijkse aantal trainingsuren verdubbeld zodat alle medewerkers zich het nieuwe productieproces eigen kunnen maken. De fabriek heeft een ‘School voor kwaliteitservaring’, die klassikale lessen combineert met praktijktrainingsmodules in de werkplaats.
[1] Verbruiks- en emissiecijfers gehomologeerd in overeenstemming met de van toepassing zijnde regelgeving
[2] Verbruiks- en emissiecijfers gehomologeerd in overeenstemming met de van toepassing zijnde regelgeving